Expeditie impact meten

Aan de slag met het meten van je impact

Expeditie impact meten
Je maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt je een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is.

Voor veel organisaties is een impactmeting te complex of kostbaar. Daar hebben we nu een oplossing voor: Expeditie Impact meten.

In dit praktijkgerichte programma leer je je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren. Je wordt hierin begeleid door de impactonderzoekers van Avance en wisselt waardevolle lessen uit met andere organisaties.

Van mooie ambities naar concrete resultaten
Om een goed en onderbouwd beeld van je impact te krijgen, moet je je impact meten. Met een goede impactmeting ben je in staat te sturen op impact en deze te optimaliseren. Daarnaast kun je je impact onderbouwen naar al je belangrijke stakeholders, zoals financiers, klanten, overheden en media. En natuurlijk naar je eigen werknemers, want zien wat je werk teweegbrengt motiveert!

Expeditie Impact
Ik wil groeien van mooie ambities naar concrete resultaten en meld me aan!
Wat levert het je op?

Van mooie ambities naar concrete resultaten

In Expeditie Impact groei je van mooie impactambities naar concrete resultaten. In dit voor jou op maatgemaakte traject van een half jaar ga je aan de slag met het meten van je impact.

Zo krijg je inzicht in wat werkt en op welke manier, zodat je kunt sturen op het vergroten of zelfs maximaliseren van je impact.

Daarnaast kun je bij verschillende stakeholders onderbouwen wat je hebt bereikt en communiceren over je maatschappelijke waarde. Denk hierbij aan financiers, consumenten, overheden en de media. Met impactdata kun je stakeholders overtuigen, je merk versterken en je onderscheiden van je concurrenten.

Ook draagt deze data intern bij aan de motivatie van werknemers, wanneer zij zien dat hun werk daadwerkelijk impact heeft.

In Expeditie Impact krijg je theorieën en modellen aangereikt die je meteen in de praktijk brengt, door zelf een impactmeting op te zetten en data te verzamelen.

Daarnaast wissel je ervaringen uit met collega sociaal ondernemers en maatschappelijke initiatieven. In de grande-finale deel je de resultaten van jouw impactonderzoek met je eigen stakeholders en een breder publiek.

Na afronding van Expeditie Impact heb je:

  • een one-pager met de belangrijkste conclusies van je eerste impactmeting
    een op maat gemaakt en eenvoudig meetplan en meetinstrument;
  • meer inzicht in de effectiviteit van je aanpak, oftewel je impact;
  • de tools in handen voor het zelfstandig uitvoeren van toekomstige metingen;
  • een mooie basis voor een gesprek met een potentiële financier;
  • een relevant netwerk van impactexperts;
  • meer dan voldaan aan de voorwaarden voor impactmeting, nodig voor toetreding tot de Code Sociale Ondernemingen.
Opleidingsprogramma

MODULE 1: Impact Basics
Januari 2020 (bijeenkomst: 17 januari)

Hierin vorm je de basis van je impactmeting. Je stelt een Theory of Change op waarin je de verwachte impact concreet maakt met behulp van individuele coaching en begeleiding door experts.


MODULE 2 – Aan de slag
Maart 2020 (bijeenkomst: 5 maart)

Je leert hoe je een passend design voor dataverzameling maakt. Hierna heb je een op maat gemaakt meetplan en meetinstrument waarmee je jouw impactmeting kunt uitvoeren.

MODULE 3 – Dataverzameling
April & mei 2020 

Je krijgt begeleiding in het opzetten van een database en het bijhouden van data. Ook krijg je tips over hoe je data kunt analyseren en interpreteren.


MODULE 4 – Leren en Sturen
Juni 2020 (bijeenkomst: 4 juni)

Hierna heb je een overzicht van de belangrijkste conclusies van je impactmeting. Je leert hoe je de resultaten en inzichten kunt gebruiken om je impact te vergroten.

Voor wie?

  • Maatschappelijke initiatieven of sociaal ondernemers die ten minste 1 jaar operationeel zijn;
  • Je hebt een heldere impactdoelstelling en een goed beeld van hoe jouw product/dienst impact realiseert;
  • Je bent eraan toe jouw activiteiten te concretiseren in een verandermodel;
  • Je bent toe aan het verzamelen van data (of wilt dit op korte termijn starten);
  • Je durft kritisch naar je eigen impactpropositie te kijken;
  • Je bent in de gelegenheid je te committeren aan een serieuze tijdsinvestering (± 12 dagen).
  • We adviseren om per organisatie twee mensen mee te laten doen.
Praktische informatie

Praktische informatie

  • Wanneer: start januari 2020
  • Duur: half jaar
  • 3 Groepssessies en 3 individuele coachingssessies en tussentijdse begeleiding;
  • Waar: de groepssessies vinden plaats in Utrecht; de individuele coaching op het hoofdkantoor van Avance in Amsterdam
  • Kosten: €4500,- (ex. btw) per organisatie (max. 2 deelnemers per organisatie)*
  • Aanmelden: via dit formulier

* Het meten van impact is voor iedere organisatie een flinke investering. Ter vergelijking: een vergelijkbare impact meting, onder individuele begeleiding van externe impact onderzoekers, kost ongeveer het drievoudige van deelname aan Expeditie impact meten.

Avance zet drie consultants in op dit traject, zodat we je van intensieve ondersteuning kunnen voorzien. Deze ondersteuning bestaat uit het organiseren en faciliteren van interactieve groepssessies, maar vooral uit individuele coachingsgesprekken en het meewerken aan het opzetten en uitvoeren van je eerste impact meting.

Over ons

Social Enterprise NL en Avance Impact

Expeditie Impact is een gezamenlijk initiatief van Social Enterprise NL en Avance Impact.

Stichting Social Enterprise NL is sinds 2012 het landelijk netwerk van sociaal ondernemers, waarbij alle toonaangevende ondernemingen zijn aangesloten. Als landelijk netwerk heeft Social Enterprise NL een stevige relatie met impact financiers, overheden, grote bedrijven en andere netwerken zoals MVO Nederland. Social Enterprise NL is lid van het Global Social Entrepreneurship Network en heeft sterke internationale connecties.

Al vanaf 2009 is Avance Impact full service impact expert: we vertalen maatschappelijke doelen in tastbare resultaten. We ondersteunen sociaal ondernemers, NGO’s en overheidsinstanties in het zichtbaar maken van hun toegevoegde waarde. Dat doen we niet alleen met gedegen impactmetingen; we zetten ook systemen op zodat het meten van impact een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering wordt.