nieuws

Sociaal ondernemer, toon je SDG-impact!

08-01-2018     Blog
Auteur Robert Zwiers
Impact Consultant

“De SDG’s, dat is hoog over”, “we hebben toch onze eigen maatschappelijke doelen?”, of “we zijn te klein om aan de SDG’s te werken”. Dat zijn reacties die we van sociaal ondernemers horen wanneer we met hen in gesprek gaan over de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (SDG’s). Daar hebben ze deels gelijk in. Toch zijn deze mondiale doelen een natuurlijke match met sociale ondernemingen, hoe groot of klein ze ook zijn. En ze bieden hen kansen.

In deze serie van vier blogs beschrijven we die match en kansen en laten we zien hoe je als sociaal ondernemer aan de slag kan met de SDG’s.

Koplopers
Met de introductie van de SDG’s weet iedereen welke doelen we in 2030 moeten behalen. En iedereen weet eigenlijk ook dat we daarom nu onze economie radicaal moeten veranderen. Een multinational die zijn CO2-uitstoot met 10% verlaagt is een mooie prestatie, maar is het genoeg? Er is dan immers nog steeds sprake van het verminderen van negatieve impact.

Sociaal ondernemers, daarentegen, zijn vaak opgericht om dingen radicaal anders te doen. Ze gebruiken financiële winst als middel om maatschappelijke uitdagingen op te lossen. Deze commerciële ‘impact first’ aanpak maakt hen koplopers in de transitie van de oude naar de nieuwe economie, die circulair, inclusief en armoedevrij is. De economie waar ook de SDG’s naartoe leiden. Als sociale onderneming lever je met je innovatieve business model een cruciale bijdrage aan de SDG’s, ook als je dit (in eerste instantie) op kleine schaal doet.  Misschien wel een belangrijkere bijdrage dan de multinational die op grotere schaal kleine verbeteringen doorvoert.

What’s in it for you?
Als sociaal ondernemers heb je je handen vol aan het draaiende houden van je bedrijf. Hoe helpen de SDG’s je daarbij? We zien voordelen op een aantal vlakken. Door je toegevoegde waarde uit te drukken in SDG’s sluit je aan op een gemeenschappelijke taal, die zowel maatschappelijke organisaties als overheden, bedrijven, investeerders en consumenten spreken. Investeerders en impactfondsen maken steeds vaker gebruik van de SDG’s, als kader voor hun investeringen. Wanneer je jouw bedrijfsactiviteiten verbindt aan de SDG’s, kan je sneller aansluiten op eisen voor investeringsaanvragen. Ook kunnen de SDG’s je samenwerking met andere organisaties versterken. Neem een onderneming die circulaire kantoorartikelen levert aan een bank die steeds vaker investeert in de circulaire economie. Beide organisaties hebben SDG12 als speerpunt: het bijdragen aan de circulaire economie. Samen te werken aan deze SDG, versterken ze hun band en ontstaan er mogelijk nieuwe samenwerkingen.

Een eerste SDG-stap
Waar begin je als sociaal ondernemer? Hoe leg je de link tussen die 17 mondiale doelen en jouw dagelijkse praktijk? De belangrijkste stap is om keuzes te maken. Dit doe je door te redeneren vanuit je missie: vind de SDG’s die direct aansluiten op jouw missie. Hiermee zet je de eerste stap in het concreet maken en goed onderbouwen van jouw bijdrage.

In de volgende blog laten we zien hoe een sociaal ondernemer erin is geslaagd om op een concrete manier te werken met de SDG’s.

Kun je niet wachten op de volgende blog en wil je nu al meer weten over de manier waarop je als sociaal ondernemer kunt aansluiten op de SDG’s? Lees dan deze publicatie: Sustainable Development Goals voor Sociaal Ondernemers.

 

Deel dit bericht op

Alle berichten

Zoekresultaten

18-09-2018     Nieuws
Opleiding Impactmanagement 2019-I

Aanmelden voor de opleiding impactmanagement van maart 2019 is nu mogelijk!

Wil jij weten waar een organisatie het meeste verschil kan maken, hoe je maatschappelijke waarde kunt meten en hoe je projecten en investeringen selecteert die het meest impactvol zijn? Word Impactmanager! Bekijk onze praktijkgerichte expertopleiding van een half jaar. We werken hierin samen met het Impact Centre van de Erasmus Universiteit.

In maart 2019 gaan we weer van start met het opleiden van een nieuwe groep Impactmanagers. Nieuwsgierig? Klik hier voor meer informatie.



17-09-2018     Nieuws
Impact unieke aanpak jeugdhulporganisatie

Het lukt niet iedereen om zomaar een eigen plek in de samenleving te veroveren. Voor een groep kwetsbare jongeren in Amsterdam blijft het zoeken: is er wel plek voor mij? Upcycle Connection weet zeker van wel.

Upcucle ondersteunt kwetsbare jongeren in het leren van vaardigheden om succesvol mee te doen in de Nederlandse samenleving. Hiervoor heeft Upcycle zijn eigen ‘mind, body and soul-aanpak’ ontwikkeld. In opdracht van de Gemeente Amsterdam onderzochten wij de toegevoegde waarde van deze unieke aanpak.

Nieuwsgierig naar onze bevindingen? Bekijk de samenvatting van ons rapport hier!



30-08-2018     Nieuws
Impactmanagement; van meten naar maximaliseren!

Positieve impact creëren, dat is de missie van sociaal ondernemers. Maar hoe weet je zeker dat je een zo groot mogelijk effect bereikt? Dat doe je middels impactmanagement: realistische doelen stellen, impactmeten, verbeterpunten in kaart brengen en deze aanpakken.

Het managen van je impact doe je feitelijk op dezelfde manier als het managen van je klanttevredenheid, de kwaliteit van je producten of diensten, en je financiën.

Over het meten van impact schreven we eerder de publicaties Impact First en Het Impactpad. Nu lanceren we de publicatie Impactmanagement, van meten naar maximaliseren. Hierin beschrijven we hoe je impactmanagement kunt implementeren in de dagelijkse gang van zaken binnen jouw organisatie.

Aan de hand van het Manage Your Impact Model beschrijven we in deze publicatie hoe je als sociaal ondernemer impactmanagement kunt implementeren binnen jouw organisatie. Want goed impactmanagement betekent simpelweg meer impact! Download de publicatie en ga gelijk aan de slag met de praktische tools.



23-07-2018     Nieuws
Avance groeit! Vacature impact onderzoeker

Werken bij Avance Impact betekent bijdragen aan het nieuwe normaal: de betekeniseconomie waarin maatschappelijke waarde toevoegen centraal staat. Steeds meer maatschappelijke organisaties, maar ook de overheid en het bedrijfsleven, zetten zich in om impact te meten, managen en maximaliseren. Dat merken we bij Avance, onze portfolio aan opdrachten groeit snel.

Daarom zijn we op zoek naar een ervaren Social Impact Onderzoeker en een stagiair impact onderzoek om ons gedreven team te komen versterken!

Wil jij ook bijdragen aan het versnellen van de betekeniseconomie en herken jij je in ons motto van denken én doen? Bekijk onze vacatures hier en stuur je motivatiebrief naar recruitment@avance-impact.nl

 



17-07-2018     Blog
Van mondiale doelen naar concrete kansen

Hoe sociaal ondernemer i-did werk maakt van de Sustainable Development Goals

Als sociaal ondernemer ben je inmiddels waarschijnlijk overtuigd van de kansen die de SDG’s jouw onderneming bieden. Aan de slag dus! Maar hoe vertaal je deze naar jouw dagelijkse praktijk? Sociale onderneming i-did ging je voor: zij bracht in kaart op welke SDG’s zij waarde creëert.

In deze tweede blog uit de serie vertellen we je aan de hand van dit praktijkvoorbeeld hoe je de SDG’s koppelt aan jouw dagelijkse praktijk en wat het je (potentieel) oplevert.

Robert Zwiers


26-06-2018     Persbericht
Het Impactpad maakt impactmeten toegankelijk en betaalbaar

Iedereen kent ze ondertussen wel, de ondernemingen als Tony’s Chocolonely en Dopper, die maatschappelijke impact op de eerste plaats hebben staan. Maar welke impact maken zij nu echt en hoe maak je dat meetbaar? Impactmeten is essentieel voor de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap in Nederland. Het doen van een goede meting is echter door gebrek aan kennis en toegankelijke methoden en tools, kostbaar en tijdrovend voor ondernemers. Het Impactpad is een online en open source handleiding die ondernemers praktische hulp biedt bij het zetten van de volgende stap(pen) in het meten van hun impact.

De feestelijke lancering van Het Impactpad vindt plaats op 27 juni van 14.30-16.30 bij de Impact Hub Rotterdam.



17-04-2018     Blog
Impactmanagement is een vak

Steeds meer bedrijven en investeerders willen een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen en een positieve impact hebben op mensen of het milieu. Dat is natuurlijk goed nieuws!

Maar hoe weet je als organisatie zeker dat je de juiste dingen doet? En de effecten bereikt die je wilt bereiken? Dat doe je door je impact te managen. Net zoals je je financiën en je HR-beleid managet. Met een heldere strategie, realistische doelen, metingen van de uitkomst en continue verbeterprogramma’s.

In deze serie blogs nemen we je mee in de wereld van impactmanagement. In deze eerste blog introduceren we het vak aan je: wat is het en wat levert het je organisatie op om hierin te investeren?

Edith Kroese


11-04-2018     Nieuws
Laatste fase project Impact Meters Maken

Impact meten toegankelijk en betaalbaar maken voor sociaal ondernemers, dat is het doel van het project ‘Impact meters maken’. Het eindproduct is Het Impact Pad, een online en open source handleiding die ondernemers praktische hulp biedt bij het zetten van de volgende stap(pen) in het meten van hun impact. Nieuwsgierig hoe het ervoor staat? We geven je graag een update!

 

 



08-01-2018     Blog
Sociaal ondernemer, toon je SDG-impact!

“De SDG’s, dat is hoog over”, “we hebben toch onze eigen maatschappelijke doelen?”, of “we zijn te klein om aan de SDG’s te werken”. Dat zijn reacties die we van sociaal ondernemers horen wanneer we met hen in gesprek gaan over de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (SDG’s). Daar hebben ze deels gelijk in. Toch zijn deze mondiale doelen een natuurlijke match met sociale ondernemingen, hoe groot of klein ze ook zijn. En ze bieden hen kansen.

In deze serie van vier blogs beschrijven we die match en kansen en laten we zien hoe je als sociaal ondernemer aan de slag kan met de SDG’s.

Robert Zwiers