blog

Impactmanagement; van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen.

28-03-2019     Blog

De praktijk van een impactmanager, hoe ziet dat eruit? Rosaida Broeren, alumnus van de opleiding Impactmanagement, geeft ons een inkijkje! Want wat is er nodig om in zo’n nieuwe rol effect te hebben?

Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen. 

Dolenthousiast vertel ik over de inspirerende ontmoetingen die ik tijdens de opleiding had met sociaal ondernemers als Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely en Eva Walraven van Bakkerscafé Brood op de plank. Ik steek het niet onder stoelen of banken, Zorgbelang Brabant-Zeeland moet worden net zoals zij. Het is tijd dat ook wij onszelf een spiegel voor durven houden en nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke impact van onze activiteiten. 

Ik vertel: Het is belangrijk ons impact-DNA te ontwikkelen om impactdenken onderdeel te maken van onze organisatiecultuur!. Dit kan door onze verandertheorie goed uit te denken, bijbehorende indicatoren te formuleren en deze te meten. En natuurlijk is het belangrijk onze impactstrategie voor de start van ieder project goed uit te denken”. 

Een deel van mijn collega’s knikt beleefd alsof ze me begrijpen. Een andere collega draait haar ogen weg en wappert met haar hand. Het is weer zover, een jonkie die ons een nieuwe hype probeert aan te praten. Let maar op, dat gaat hier echt niet lukken. 

Impact jargon werkt niet
In de opleiding werd ik er al voor gewaarschuwd dat vaktaal voor mensen die er niet bekend mee zijn erg verwarrend en zelfs demotiverend kan zijn. Daarnaast heeft impactmanagement helaas vaak de reputatie dat het ingewikkeld en tijdrovend is. Door het gebruik van ‘impact-jargon’ wordt deze reputatie al snel bevestigd. Dat is precies waar ik als enthousiaste kersverse impactmanager tegenaan liep.  

Heldere taal is de sleutel tot het aanboren van de intrinsieke motivatie van je collega’s 
Om écht impact te maken heb je
alle medewerkers van je organisatie nodig. Wanneer iedereen dezelfde maatschappelijke missie helder voor ogen heeft, én zicht heeft op de concrete effecten van het werk dat zij doen, is de kans groot dat men actief op zoek gaat naar meer mogelijkheden om bij te dragen en positieve effecten te vergroten. Weten welke impact je hebt, hoeveel dat precies is en dit te zien groeien is enorm motiverend! Heldere taal gebruiken helpt bij het realiseren van dit ‘impactdenken’. 

Om als impactmanager je collegas te kunnen inspireren en te overtuigen, is het zaak om alert te zijn op de taal die je gebruikt. Dit geldt met name in de eerste fase waarin je medewerkers vaak nog moet overtuigen van het belang van impactmanagement en hun bijdrage hieraan. Vaak zit deze motivatie wel al in mensen, bijna iedereen wil ‘goed doen voor een ander’ en is het onze taak als impactmanagers om die motivatie te ontlokken. Heldere taal is hierbij de sleutel. Door een begrijpelijke en aantrekkelijke gemeenschappelijke impact taal te creeren leg je de basis voor een goed gesprek over gezamenlijke impactdoelen. Om die vervolgens te gaan toetsen en te sturen op optimale impact. 

Hoe ging ik van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen
Mensen willen veranderen als ze de verandering kunnen verbinden aan wat voor hen belangrijk is. Dit gegeven gebruik ik om mijn collegas binnen Zorgbelang Brabant en initiatiefnemers binnen ondersteuningsloket Sterk.Brabant van de Provincie Noord-Brabant te overtuigen om met de impact van hun activiteiten aan de slag te gaan. Ik stel vragen als: waar denk jij dat de kracht van jouw interventie zit? Wat zie jij veranderen naar aanleiding van jouw inzet? Door met eenvoudige taal dichtbij persoonlijke idealen te komen breek je de weg open voor bereidheid tot veranderen en het dromen van meer impact.  

Een volgend teamoverleg op dinsdagochtend. Ik besluit nog een poging te wagen om mijn collega’s te inspireren om met impactmanagement aan de slag te gaan. Dit keer houd ik het simpel. Het is belangrijk dat we weten wat er nu echt verandert bij clienten of organisaties nadat ze met ons contact hebben gehad. Voelen mensen zich daadwerkelijk geholpen? Is een zorgorganisatie daadwerkelijk meer mensgericht geworden nadat we een adviestraject bij hen hebben uitgevoerd? Waar kun je dit dan aan zien? Wat is hierin onze unieke bijdrage geweest? En nog belangrijker hoe kunnen we onze rol nog waardevoller maken? Ik zie iets gebeuren bij mijn collega’s. Er verschijnen glinsteringen in hun ogen en ze gaan rechterop zitten. De discussie barst los en de nieuwsgierigheid is aangewakkerd, het impactdenken is begonnen. 

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

16-05-2022     News
Samen meer impact

We hebben super leuk nieuws!

We gaan een mooie en spannende stap zetten en onze dienstverlening verdiepen en verbreden. Na meer dan 12 jaar Avance Impact gaan wij onderdeel uitmaken van de sustainability en impact praktijk van het internationale accountants- en advies bureau Grant Thornton. Sinzer is al sinds 2019 onderdeel van dit kantoor. Naast Avance zal ook Wolfs Company zich aansluiten. We bundelen onze krachten om zo nog veel meer te kunnen bijdragen aan de transitie richting een eerlijkere en duurzamere samenleving. Je leest er alles over in het persbericht.



24-02-2022     Interview
Resultaatfinanciering, hoe doe je dat? Leer van de BOF case study!

Jacoline Plomp en Tim de Wilde zijn binnen Avance de experts op het gebied van resultaatfinanciering. In opdracht van de European Investment Advisory Hub (EIAH) schreven zij een – net gepubliceerde – case study over de ervaringen bij een bijzonder Nederlands fonds, namelijk het Brabant Outcomes Fund. In dit blog ga ik met hen in gesprek over het belang van de studie, de grootste lessen die zij leerden en over advies dat zij hebben voor partijen die zelf aan de slag willen met resultaatfinanciering.

Laura van Olst


16-09-2021     Blog
Michal over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit tweede interview is met Michal Ragowan, zij werkt bij de Gemeente Den Haag als Organisatieadviseur. Lees gauw verder!

Laura van Olst


09-09-2021     Blog
Myra over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit eerste interview is met Myra Groenink van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Lees gauw verder!

Laura van Olst


23-09-2021     Blog
Renée over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit derde interview is met Renée Gunst, zij werkt bij de Gemeente Utrecht. Lees gauw verder!

Laura van Olst


24-08-2021     Blog
Maak meer verschil met jouw organisatie - start met deze 4 vragen!

Veel organisaties die meer zicht willen hebben op hun impact denken al gauw aan een impactmeting. Een belangrijke stap, want door impact te meten kun je uiteindelijk beter je claims onderbouwen, je werknemers motiveren en uiteindelijk ook beter sturen op maximale impact*. Maar meten kan intensief en lastig zijn, dus ben je daar (nog) niet aan toe? Ook dan kun je beginnen met sturen op impact. Begin dan bij het aanscherpen van je strategie, aan de hand van de volgende vier vragen.

Anne de Vries


24-02-2021     Blog
Drie goede redenen om je impact te meten

Steeds meer organisaties maken de transitie naar sturen op impact in alles wat ze doen, in plaats van alleen rapporteren op activiteiten en bereikcijfers. Het meten van die impact hoort daar natuurlijk bij. Net als dat je je financiën bijhoudt en sturingsinformatie voor je HR management gebruikt. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Of vraag je je af waarom je het ook alweer doet? Wij geven je drie goede redenen waarom je zou moeten inzetten op impact meten.

Laura van Olst (i.s.m. Simone de Wit voor casus)


06-05-2021     Blog
Impact denken en doen, hoe krijg je ze mee?

De groep organisaties die stuurt op impact wordt steeds groter. Dit betekent ook dat er steeds meer sprake is van gedeelde dilemma’s en uitdagingen. In deze blog behandelen we één van die veelgehoorde uitdagingen: hoe krijg je mensen mee in jouw organisatie in het impact denken en doen? We delen een viertal praktische tips om jouw aanpak voor impactmanagement van de grond te krijgen.

Robert Zwiers


17-02-2021     Blog
Maximale impact als hoogste doel! Toch?

De plek van sturen op impact in geloofsorganisaties

In mijn werk als impact consultant kom ik veel in aanraking met organisaties met een sociale missie. Deze organisaties sturen op een zo groot en mooi mogelijk resultaat. Dit betekent dat er keuzes worden gemaakt die niet het meest winstgevend zijn of het makkelijkst te bereiken zijn, of het beste voor de klant. Want het draait om Impact met een hoofdletter: zo’n groot mogelijk en duurzaam verschil maken. En al het andere is daaraan ondergeschikt.

Toch?

Joanne Pieterse