blog

Waar blijft de CIO – de Chief Impact Officer?

06-05-2019     Nieuws
Auteur Edith Kroese
Managing Director

De sneakers van VEJA, de Fairphone en de veganistische worsten van de HEMA. Steeds vaker willen bedrijven niet alleen producten verkopen, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. Natuurlijk is dat heel goed nieuws. Tegelijkertijd moet ondernemen met impact niet de zoveelste modegril worden. En het woord ‘impact’ geen leeg en nietszeggend begrip. De oplossing? Professioneel impactmanagement dat belegd is in de kern van het bedrijf.   

Je ziet ze steeds meer: die hippe VEJA-sneakers. Schoenen met niet alleen een mooi design maar vooral ook een indrukwekkend verhaal. VEJA stopt namelijk geen geld in grote marketingcampagnes, maar gebruikt die enorme budgetten om te investeren in fair trade en milieuvriendelijke materialen zoals biologisch katoen, natuurlijk rubber en verschillende soorten gerecyclede materialen.

Ook de ondernemers achter de duurzame telefoon Fairphone zijn zogenoemde impactondernemers. Zij gebruiken delfstoffen uit mijnen die niet betrokken zijn bij burgeroorlogen. VEJA en Fairphone worden op hun beurt vaak ondersteund door financiële koplopers als de ASN Bank en de Triodos Bank, die al lang geleden besloten hebben met hun kapitaal op zoek te gaan naar maatschappelijk rendement.

Van koplopers naar mainstream

In al deze gevallen gaat het om ondernemers die impact in de kern omarmen. Die verder gaan dan duurzaam ondernemen, netjes zakendoen, medewerkers goed behandelen en transparant zijn over hun footprint. Zij willen doelbewust specifieke maatschappelijke problemen helpen oplossen met hun product of service. Ze meten hun impact en leggen daarover verantwoording af aan klanten én de samenleving.

Spannende tijden dus, want als deze grote spelers in beweging komen kunnen zij echt veel maatschappelijke winst boeken.

Inmiddels zien we dat ook steeds meer grotere bedrijven zich richten op maatschappelijke impact. Denk bijvoorbeeld aan de HEMA die veganistische versies van al zijn bekende producten wil gaan maken, waaronder de iconische HEMA-rookworst. Ook de overname van de Vegetarische Slager door Unilever is een teken dat grote bedrijven willen bijdragen aan het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Spannende tijden dus, want als deze grote spelers in beweging komen kunnen zij echt veel maatschappelijke winst boeken.

Impact meten – maar hoe dan?

Tegelijkertijd staat ondernemen met impact nog in de kinderschoenen. Lang niet alle bedrijven zijn hier bewust mee bezig. Ook is er vaak onduidelijkheid over wat dan precies bedoeld wordt met ‘maatschappelijke impact’ en hoe je dat aan kan tonen. Grote bedrijven als de NS en ABN AMRO publiceerden de afgelopen jaren hun eerste impactrapportages. Ze deden dat echter op hun eigen manier en vanuit verschillende definities van ‘impact’.

Dat is natuurlijk ook niet zo gek. Op dit moment bestaat er namelijk nog geen standaard voor impactrapportages of een procedure voor externe validatie. Dat maakt het lastig om claims van bedrijven over hun bereikte impact goed te toetsen of hun resultaten te vergelijken met die van anderen.

Professioneel impact management wordt het nieuwe normaal

Hoog tijd dus dat alle bedrijven het sturen op impact net zo serieus behandelen als hun financiën, marketing of HR. Dat ze toegewijde professionals aannemen met een specifieke expertise en opleiding in impactmanagement. En die professionals een duidelijk zichtbare rol geven in de organisatie en laten meedenken over strategische impactvraagstukken. Ook hoog tijd dus voor een Chief Impact Officer (CIO) die naast de CEO en CFO plaatsneemt in het MT. Zo wordt het vergroten van impact een verantwoordelijkheid op het hoogste niveau in de kern van de organisatie.

Verhalen als die van VEJA, of Fairphone zijn dan in de toekomst hoop ik niet langer de mooie, maar zeldzame pareltjes. Ondernemen met impact wordt dan in Nederland het nieuwe normaal.

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

18-05-2020     Blog
Organisatiecultuur meten – onzalig plan of goed idee?

Waarom we allemaal aan cultuur moeten doen en de rol van meten daarin.

I don’t do culture’ hoorde ik een leider zeggen in de loop van een cultuurtraject. Ik denk dat dat onmogelijk is, en dat we allemaal aan cultuur doen. Het is simpelweg onmogelijk om ‘niet aan cultuur te doen’. Daarom is het verstandig om heel bewust te bouwen aan cultuur in je organisatie. Als je dat niet doet, vormt cultuur zich nog steeds, op een manier die je misschien niet wilt. Dan heb je ineens gedoe in de onderstroom, lopen je projecten niet zoals je wilt en behaal je je doelen niet.  If you don’t do culture, culture does you.

Walter Faaij


23-04-2020     Blog
Eerlijke waardering voor maatschappelijke bijdragen

Waarom we urgent op zoek moeten naar nieuwe manieren van waarderen en financieren.  

De wereld staat op zijn kop. Alles wat gewoon leek, blijkt nu anders. Nu – misschien wel meer dan ooit – hebben we partijen nodig die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Zoals de voedselbank of de sociale onderneming Fröbel – die taarten levert aan verzorgingshuizen.  Maar maatschappelijke initiatieven hebben het moeilijk. Ze worden geconfronteerd met minder inkomsten, moeilijke werkomstandigheden en nieuwe groepen hulpvragers. Hoe gaan we hen helpen om zo goed mogelijk hun werk te doen?

Jacoline Plomp


15-04-2020     Blog
Eenzaamheid en ouderen: wat kun je doen in tijden van corona?

De corona-crisis raakt iedereen, maar sommige groepen zijn extra kwetsbaar, waaronder ouderen. Ouderen leven “sociale onthouding” vaak nog strenger na en in verzorgingstehuizen is bezoek ook niet toegestaan. Een mogelijk gevolg: een toename van eenzaamheid. Hoe kunnen we dit tegengaan? Wat werkt en welke initiatieven zijn er ontstaan? Hieronder wat ideeën om je steentje bij te dragen.

Laura van Olst, i.s.m. Simone de Wit en Adine Teillers


25-03-2020     Blog
Het verschil maken in de maatschappij

Als organisatie met een maatschappelijk doel wil je verschil maken in de maatschappij. Maar hoe weet je of dat lukt? En op welke manier? Dat doe je door je impact professioneel te managen. Wij hebben verschillende organisaties geholpen met het meten, managen en vergroten van hun impact. Ben je benieuwd naar deze organisaties en hoe zij verschil maken in de maatschappij? Lees dan onze voorbeelden.



26-03-2020     Blog
Sociaal inkopen: hoe doe je dat?

Sociaal inkopen (ook bekend als Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) betekent dat je bij de inkoop van producten en diensten de effecten op het milieu en sociale aspecten meeweegt. In veel gevallen heb je de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming, voor wie impact maken leidend is. Door bij hen in te kopen geef je invulling aan je MVI-ambities en creëer je zelf (indirect) maatschappelijke waarde.



8-07-2019     Nieuws
Expeditie Impact voor de groei van sociaal ondernemers

Van mooie impactambities naar concrete resultaten? Meld je nu aan voor Expeditie Impact: het nieuwe praktijkgerichte groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat we in samenwerking met Social Enterprise starten.

Als sociaal ondernemer staat je maatschappelijke missie voorop. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.

Aanmelden



28-03-2019     Blog
Impactmanagement; van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen.

De praktijk van een impactmanager, hoe ziet dat eruit? Rosaida Broeren, alumnus van de opleiding Impactmanagement, geeft ons een inkijkje! Want wat is er nodig om in zo’n nieuwe rol effect te hebben?

Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen. 

Rosaida Broeren


06-05-2019     Nieuws
Waar blijft de CIO – de Chief Impact Officer?

De sneakers van VEJA, de Fairphone en de veganistische worsten van de HEMA. Steeds vaker willen bedrijven niet alleen producten verkopen, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. Natuurlijk is dat heel goed nieuws. Tegelijkertijd moet ondernemen met impact niet de zoveelste modegril worden. En het woord ‘impact’ geen leeg en nietszeggend begrip. De oplossing? Professioneel impactmanagement dat belegd is in de kern van het bedrijf. Lees verder!

Edith Kroese


12-12-2018     News
The Impactpath

An entrepreneur’s guide to measuring social impact
Measuring impact is essential to any entrepreneur whose primary and explicit goal is to contribute to resolving national and international social issues. This is not only to gain an understanding of the added value they create in society, but also to shape their relationship with stakeholders such as financiers and public authorities. In practice, impact assessments are often expensive and time-consuming, as they require specialist knowledge and methods that are not accessible to every entrepreneur. The Impactpath is has the principal objective to lower the thresholds for impact measurement and enable social entrepreneurs to improve the measurement process step-by-step, taking into account the stage at which the entrepreneur finds themselves.

In June 2018 Het Impactpad was launched and many Dutch entrepreneurs are enthusiastically using it growing in their impact measurement process. To make impact measurement accessible and affordable for an even larger (inter)national group of social entrepreneurs, the English version of the Impactpath is live now!

To Read more, click below ‘lees meer’.