blog

Impactmanagement; van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen.

28-03-2019     Blog

De praktijk van een impactmanager, hoe ziet dat eruit? Rosaida Broeren, alumnus van de opleiding Impactmanagement, geeft ons een inkijkje! Want wat is er nodig om in zo’n nieuwe rol effect te hebben?

Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen. 

Dolenthousiast vertel ik over de inspirerende ontmoetingen die ik tijdens de opleiding had met sociaal ondernemers als Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely en Eva Walraven van Bakkerscafé Brood op de plank. Ik steek het niet onder stoelen of banken, Zorgbelang Brabant-Zeeland moet worden net zoals zij. Het is tijd dat ook wij onszelf een spiegel voor durven houden en nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke impact van onze activiteiten. 

Ik vertel: Het is belangrijk ons impact-DNA te ontwikkelen om impactdenken onderdeel te maken van onze organisatiecultuur!. Dit kan door onze verandertheorie goed uit te denken, bijbehorende indicatoren te formuleren en deze te meten. En natuurlijk is het belangrijk onze impactstrategie voor de start van ieder project goed uit te denken”. 

Een deel van mijn collega’s knikt beleefd alsof ze me begrijpen. Een andere collega draait haar ogen weg en wappert met haar hand. Het is weer zover, een jonkie die ons een nieuwe hype probeert aan te praten. Let maar op, dat gaat hier echt niet lukken. 

Impact jargon werkt niet
In de opleiding werd ik er al voor gewaarschuwd dat vaktaal voor mensen die er niet bekend mee zijn erg verwarrend en zelfs demotiverend kan zijn. Daarnaast heeft impactmanagement helaas vaak de reputatie dat het ingewikkeld en tijdrovend is. Door het gebruik van ‘impact-jargon’ wordt deze reputatie al snel bevestigd. Dat is precies waar ik als enthousiaste kersverse impactmanager tegenaan liep.  

Heldere taal is de sleutel tot het aanboren van de intrinsieke motivatie van je collega’s 
Om écht impact te maken heb je
alle medewerkers van je organisatie nodig. Wanneer iedereen dezelfde maatschappelijke missie helder voor ogen heeft, én zicht heeft op de concrete effecten van het werk dat zij doen, is de kans groot dat men actief op zoek gaat naar meer mogelijkheden om bij te dragen en positieve effecten te vergroten. Weten welke impact je hebt, hoeveel dat precies is en dit te zien groeien is enorm motiverend! Heldere taal gebruiken helpt bij het realiseren van dit ‘impactdenken’. 

Om als impactmanager je collegas te kunnen inspireren en te overtuigen, is het zaak om alert te zijn op de taal die je gebruikt. Dit geldt met name in de eerste fase waarin je medewerkers vaak nog moet overtuigen van het belang van impactmanagement en hun bijdrage hieraan. Vaak zit deze motivatie wel al in mensen, bijna iedereen wil ‘goed doen voor een ander’ en is het onze taak als impactmanagers om die motivatie te ontlokken. Heldere taal is hierbij de sleutel. Door een begrijpelijke en aantrekkelijke gemeenschappelijke impact taal te creeren leg je de basis voor een goed gesprek over gezamenlijke impactdoelen. Om die vervolgens te gaan toetsen en te sturen op optimale impact. 

Hoe ging ik van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen
Mensen willen veranderen als ze de verandering kunnen verbinden aan wat voor hen belangrijk is. Dit gegeven gebruik ik om mijn collegas binnen Zorgbelang Brabant en initiatiefnemers binnen ondersteuningsloket Sterk.Brabant van de Provincie Noord-Brabant te overtuigen om met de impact van hun activiteiten aan de slag te gaan. Ik stel vragen als: waar denk jij dat de kracht van jouw interventie zit? Wat zie jij veranderen naar aanleiding van jouw inzet? Door met eenvoudige taal dichtbij persoonlijke idealen te komen breek je de weg open voor bereidheid tot veranderen en het dromen van meer impact.  

Een volgend teamoverleg op dinsdagochtend. Ik besluit nog een poging te wagen om mijn collega’s te inspireren om met impactmanagement aan de slag te gaan. Dit keer houd ik het simpel. Het is belangrijk dat we weten wat er nu echt verandert bij clienten of organisaties nadat ze met ons contact hebben gehad. Voelen mensen zich daadwerkelijk geholpen? Is een zorgorganisatie daadwerkelijk meer mensgericht geworden nadat we een adviestraject bij hen hebben uitgevoerd? Waar kun je dit dan aan zien? Wat is hierin onze unieke bijdrage geweest? En nog belangrijker hoe kunnen we onze rol nog waardevoller maken? Ik zie iets gebeuren bij mijn collega’s. Er verschijnen glinsteringen in hun ogen en ze gaan rechterop zitten. De discussie barst los en de nieuwsgierigheid is aangewakkerd, het impactdenken is begonnen. 

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

18-05-2020     Blog
Organisatiecultuur meten – onzalig plan of goed idee?

Waarom we allemaal aan cultuur moeten doen en de rol van meten daarin.

I don’t do culture’ hoorde ik een leider zeggen in de loop van een cultuurtraject. Ik denk dat dat onmogelijk is, en dat we allemaal aan cultuur doen. Het is simpelweg onmogelijk om ‘niet aan cultuur te doen’. Daarom is het verstandig om heel bewust te bouwen aan cultuur in je organisatie. Als je dat niet doet, vormt cultuur zich nog steeds, op een manier die je misschien niet wilt. Dan heb je ineens gedoe in de onderstroom, lopen je projecten niet zoals je wilt en behaal je je doelen niet.  If you don’t do culture, culture does you.

Walter Faaij


23-04-2020     Blog
Eerlijke waardering voor maatschappelijke bijdragen

Waarom we urgent op zoek moeten naar nieuwe manieren van waarderen en financieren.  

De wereld staat op zijn kop. Alles wat gewoon leek, blijkt nu anders. Nu – misschien wel meer dan ooit – hebben we partijen nodig die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Zoals de voedselbank of de sociale onderneming Fröbel – die taarten levert aan verzorgingshuizen.  Maar maatschappelijke initiatieven hebben het moeilijk. Ze worden geconfronteerd met minder inkomsten, moeilijke werkomstandigheden en nieuwe groepen hulpvragers. Hoe gaan we hen helpen om zo goed mogelijk hun werk te doen?

Jacoline Plomp


15-04-2020     Blog
Eenzaamheid en ouderen: wat kun je doen in tijden van corona?

De corona-crisis raakt iedereen, maar sommige groepen zijn extra kwetsbaar, waaronder ouderen. Ouderen leven “sociale onthouding” vaak nog strenger na en in verzorgingstehuizen is bezoek ook niet toegestaan. Een mogelijk gevolg: een toename van eenzaamheid. Hoe kunnen we dit tegengaan? Wat werkt en welke initiatieven zijn er ontstaan? Hieronder wat ideeën om je steentje bij te dragen.

Laura van Olst, i.s.m. Simone de Wit en Adine Teillers


25-03-2020     Blog
Het verschil maken in de maatschappij

Als organisatie met een maatschappelijk doel wil je verschil maken in de maatschappij. Maar hoe weet je of dat lukt? En op welke manier? Dat doe je door je impact professioneel te managen. Wij hebben verschillende organisaties geholpen met het meten, managen en vergroten van hun impact. Ben je benieuwd naar deze organisaties en hoe zij verschil maken in de maatschappij? Lees dan onze voorbeelden.



26-03-2020     Blog
Sociaal inkopen: hoe doe je dat?

Sociaal inkopen (ook bekend als Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) betekent dat je bij de inkoop van producten en diensten de effecten op het milieu en sociale aspecten meeweegt. In veel gevallen heb je de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming, voor wie impact maken leidend is. Door bij hen in te kopen geef je invulling aan je MVI-ambities en creëer je zelf (indirect) maatschappelijke waarde.



8-07-2019     Nieuws
Expeditie Impact voor de groei van sociaal ondernemers

Van mooie impactambities naar concrete resultaten? Meld je nu aan voor Expeditie Impact: het nieuwe praktijkgerichte groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat we in samenwerking met Social Enterprise starten.

Als sociaal ondernemer staat je maatschappelijke missie voorop. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.

Aanmelden



28-03-2019     Blog
Impactmanagement; van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen.

De praktijk van een impactmanager, hoe ziet dat eruit? Rosaida Broeren, alumnus van de opleiding Impactmanagement, geeft ons een inkijkje! Want wat is er nodig om in zo’n nieuwe rol effect te hebben?

Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen. 

Rosaida Broeren


06-05-2019     Nieuws
Waar blijft de CIO – de Chief Impact Officer?

De sneakers van VEJA, de Fairphone en de veganistische worsten van de HEMA. Steeds vaker willen bedrijven niet alleen producten verkopen, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. Natuurlijk is dat heel goed nieuws. Tegelijkertijd moet ondernemen met impact niet de zoveelste modegril worden. En het woord ‘impact’ geen leeg en nietszeggend begrip. De oplossing? Professioneel impactmanagement dat belegd is in de kern van het bedrijf. Lees verder!

Edith Kroese


12-12-2018     News
The Impactpath

An entrepreneur’s guide to measuring social impact
Measuring impact is essential to any entrepreneur whose primary and explicit goal is to contribute to resolving national and international social issues. This is not only to gain an understanding of the added value they create in society, but also to shape their relationship with stakeholders such as financiers and public authorities. In practice, impact assessments are often expensive and time-consuming, as they require specialist knowledge and methods that are not accessible to every entrepreneur. The Impactpath is has the principal objective to lower the thresholds for impact measurement and enable social entrepreneurs to improve the measurement process step-by-step, taking into account the stage at which the entrepreneur finds themselves.

In June 2018 Het Impactpad was launched and many Dutch entrepreneurs are enthusiastically using it growing in their impact measurement process. To make impact measurement accessible and affordable for an even larger (inter)national group of social entrepreneurs, the English version of the Impactpath is live now!

To Read more, click below ‘lees meer’.