blog

Impactmanagement is een vak

17-04-2018     Blog
Auteur Edith Kroese
Managing Director

Steeds meer bedrijven en investeerders willen een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen en een positieve impact hebben op mensen of het milieu. Dat is natuurlijk goed nieuws!

Maar hoe weet je als organisatie zeker dat je de juiste dingen doet? En de effecten bereikt die je wilt bereiken? Dat doe je door je impact te managen. Net zoals je je financiën en je HR-beleid managet. Met een heldere strategie, realistische doelen, metingen van de uitkomst en continue verbeterprogramma’s.

In deze serie blogs nemen we je mee in de wereld van impactmanagement. In deze eerste blog introduceren we het vak aan je: wat is het en wat levert het je organisatie op om hierin te investeren?

Waarom is het nodig om mijn impact te managen?
Laten we een parallel trekken. Het is voor organisaties vanzelfsprekend van het grootste belang om de financiën nauwgezet te volgen en erover te rapporteren. Ze willen immers niet voor verrassingen komen te staan. Ook moeten zij  verantwoording afleggen aan investeerders en partners. Daarom maken zij heldere afspraken over hoe zij financiële informatie duidelijk, vergelijkbaar en betrouwbaar bijhouden.

Voor organisaties met een impactmissie gelden deze principes ook voor maatschappelijke impact. Dat is immers hun doel: het maken van zoveel mogelijk positieve impact. Daar willen zij dan ook zicht op hebben. Anders lijken zij net op een bedrijf dat niet weet hoeveel winst of verlies het maakt. Impact meten vraagt–  net als bij financiële boekhouding – om toegewijde professionals met specifieke expertise in het vak impactmanagement. Oftewel: om impactmanagement als specialisme.

Ok, ik ben om. Maar wat houdt impactmanagement precies in?
Op een efficiënte manier zoveel mogelijk positieve effecten realiseren, dat is het doel van impactmanagement. De kern is een heldere impactstrategie, waarin je uitwerkt welk probleem je oplost en voor wie jij het meeste verschil maakt. Met een gedegen impactmeting kun je vervolgens zichtbaar maken welke effecten je met je activiteiten daadwerkelijk teweegbrengt. De resultaten van je impactmeting vormen waardevolle input voor communicatie en rapportage.

Door de impactinformatie op duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare manier bij te houden kun je goed volgen wat er verandert en trends ontdekken. Op die manier kun je doorlopend leren en sturen op maximale impact. Voor al deze processen bestaan praktische tools en best practices, die je als organisatie kunt gebruiken.

Wat levert het mijn organisatie op?
Heel simpel: meer impact! Dat is wat professioneel impactmanagement je oplevert. Omdat je voortdurend inzicht hebt in de effecten die je behaalt, weet je ook waar je verbeterpunten zitten en kun je daarop bijsturen.

De kans is groot dat dit je medewerkers nog gemotiveerder maakt. Het is namelijk enorm stimulerend om concreet te zien waar je met je werk aan bijdraagt en dat te zien groeien. En je vergroot de betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals financiers, klanten of de overheid. Omdat je helder kunt rapporteren over je impactresultaten kun je hen overtuigen van de waarde die je hebt.

Zelf impactmanager worden?
Ben je enthousiast en denk je dat jij de impactmanager van de toekomst kunt zijn in jouw organisatie? Kijk dan eens naar de opleiding tot impactmanager, een praktijkgerichte expertopleiding van een half jaar waarin je alle handvatten krijgt aangereikt om de impact van jouw organisatie te managen. In september gaan we van start met een nieuwe groep Impactmanagers. Aanmelden kan nu!

Meer weten?
In onze volgende blog laten we je met een concreet voorbeeld zien hoe een organisatie impactmanagement toepast en wat dit haar oplevert. Houd onze website in de gaten voor komende publicaties.

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

18-05-2020     Blog
Organisatiecultuur meten – onzalig plan of goed idee?

Waarom we allemaal aan cultuur moeten doen en de rol van meten daarin.

I don’t do culture’ hoorde ik een leider zeggen in de loop van een cultuurtraject. Ik denk dat dat onmogelijk is, en dat we allemaal aan cultuur doen. Het is simpelweg onmogelijk om ‘niet aan cultuur te doen’. Daarom is het verstandig om heel bewust te bouwen aan cultuur in je organisatie. Als je dat niet doet, vormt cultuur zich nog steeds, op een manier die je misschien niet wilt. Dan heb je ineens gedoe in de onderstroom, lopen je projecten niet zoals je wilt en behaal je je doelen niet.  If you don’t do culture, culture does you.

Walter Faaij


23-04-2020     Blog
Eerlijke waardering voor maatschappelijke bijdragen

Waarom we urgent op zoek moeten naar nieuwe manieren van waarderen en financieren.  

De wereld staat op zijn kop. Alles wat gewoon leek, blijkt nu anders. Nu – misschien wel meer dan ooit – hebben we partijen nodig die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Zoals de voedselbank of de sociale onderneming Fröbel – die taarten levert aan verzorgingshuizen.  Maar maatschappelijke initiatieven hebben het moeilijk. Ze worden geconfronteerd met minder inkomsten, moeilijke werkomstandigheden en nieuwe groepen hulpvragers. Hoe gaan we hen helpen om zo goed mogelijk hun werk te doen?

Jacoline Plomp


15-04-2020     Blog
Eenzaamheid en ouderen: wat kun je doen in tijden van corona?

De corona-crisis raakt iedereen, maar sommige groepen zijn extra kwetsbaar, waaronder ouderen. Ouderen leven “sociale onthouding” vaak nog strenger na en in verzorgingstehuizen is bezoek ook niet toegestaan. Een mogelijk gevolg: een toename van eenzaamheid. Hoe kunnen we dit tegengaan? Wat werkt en welke initiatieven zijn er ontstaan? Hieronder wat ideeën om je steentje bij te dragen.

Laura van Olst, i.s.m. Simone de Wit en Adine Teillers


25-03-2020     Blog
Het verschil maken in de maatschappij

Als organisatie met een maatschappelijk doel wil je verschil maken in de maatschappij. Maar hoe weet je of dat lukt? En op welke manier? Dat doe je door je impact professioneel te managen. Wij hebben verschillende organisaties geholpen met het meten, managen en vergroten van hun impact. Ben je benieuwd naar deze organisaties en hoe zij verschil maken in de maatschappij? Lees dan onze voorbeelden.



26-03-2020     Blog
Sociaal inkopen: hoe doe je dat?

Sociaal inkopen (ook bekend als Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) betekent dat je bij de inkoop van producten en diensten de effecten op het milieu en sociale aspecten meeweegt. In veel gevallen heb je de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming, voor wie impact maken leidend is. Door bij hen in te kopen geef je invulling aan je MVI-ambities en creëer je zelf (indirect) maatschappelijke waarde.



8-07-2019     Nieuws
Expeditie Impact voor de groei van sociaal ondernemers

Van mooie impactambities naar concrete resultaten? Meld je nu aan voor Expeditie Impact: het nieuwe praktijkgerichte groeiprogramma voor sociaal ondernemers dat we in samenwerking met Social Enterprise starten.

Als sociaal ondernemer staat je maatschappelijke missie voorop. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.

Aanmelden



28-03-2019     Blog
Impactmanagement; van wegdraaiende blikken naar sprankelende ogen.

De praktijk van een impactmanager, hoe ziet dat eruit? Rosaida Broeren, alumnus van de opleiding Impactmanagement, geeft ons een inkijkje! Want wat is er nodig om in zo’n nieuwe rol effect te hebben?

Dinsdagochtend, 9.00 uur. Het wekelijkse teamoverleg gaat van start en ik kan haast niet wachten te vertellen waarom impactmanagement onmisbaar is voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling, zoals de onze. Sinds ik de opleiding Impactmanagement van Avance Impact en het Impact Centre van de Erasmus Universiteit volgde ben ik daar zó van overtuigd geraakt dat ik meteen alles dat ik heb geleerd in de praktijk wil brengen. 

Rosaida Broeren


06-05-2019     Nieuws
Waar blijft de CIO – de Chief Impact Officer?

De sneakers van VEJA, de Fairphone en de veganistische worsten van de HEMA. Steeds vaker willen bedrijven niet alleen producten verkopen, maar ook een positieve impact hebben op mens en milieu. Natuurlijk is dat heel goed nieuws. Tegelijkertijd moet ondernemen met impact niet de zoveelste modegril worden. En het woord ‘impact’ geen leeg en nietszeggend begrip. De oplossing? Professioneel impactmanagement dat belegd is in de kern van het bedrijf. Lees verder!

Edith Kroese


12-12-2018     News
The Impactpath

An entrepreneur’s guide to measuring social impact
Measuring impact is essential to any entrepreneur whose primary and explicit goal is to contribute to resolving national and international social issues. This is not only to gain an understanding of the added value they create in society, but also to shape their relationship with stakeholders such as financiers and public authorities. In practice, impact assessments are often expensive and time-consuming, as they require specialist knowledge and methods that are not accessible to every entrepreneur. The Impactpath is has the principal objective to lower the thresholds for impact measurement and enable social entrepreneurs to improve the measurement process step-by-step, taking into account the stage at which the entrepreneur finds themselves.

In June 2018 Het Impactpad was launched and many Dutch entrepreneurs are enthusiastically using it growing in their impact measurement process. To make impact measurement accessible and affordable for an even larger (inter)national group of social entrepreneurs, the English version of the Impactpath is live now!

To Read more, click below ‘lees meer’.