blog

Impactmanagement is een vak

17-04-2018     Blog
Auteur Edith Kroese
Managing Director

Steeds meer bedrijven en investeerders willen een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen en een positieve impact hebben op mensen of het milieu. Dat is natuurlijk goed nieuws!

Maar hoe weet je als organisatie zeker dat je de juiste dingen doet? En de effecten bereikt die je wilt bereiken? Dat doe je door je impact te managen. Net zoals je je financiën en je HR-beleid managet. Met een heldere strategie, realistische doelen, metingen van de uitkomst en continue verbeterprogramma’s.

In deze serie blogs nemen we je mee in de wereld van impactmanagement. In deze eerste blog introduceren we het vak aan je: wat is het en wat levert het je organisatie op om hierin te investeren?

Waarom is het nodig om mijn impact te managen?
Laten we een parallel trekken. Het is voor organisaties vanzelfsprekend van het grootste belang om de financiën nauwgezet te volgen en erover te rapporteren. Ze willen immers niet voor verrassingen komen te staan. Ook moeten zij  verantwoording afleggen aan investeerders en partners. Daarom maken zij heldere afspraken over hoe zij financiële informatie duidelijk, vergelijkbaar en betrouwbaar bijhouden.

Voor organisaties met een impactmissie gelden deze principes ook voor maatschappelijke impact. Dat is immers hun doel: het maken van zoveel mogelijk positieve impact. Daar willen zij dan ook zicht op hebben. Anders lijken zij net op een bedrijf dat niet weet hoeveel winst of verlies het maakt. Impact meten vraagt–  net als bij financiële boekhouding – om toegewijde professionals met specifieke expertise in het vak impactmanagement. Oftewel: om impactmanagement als specialisme.

Ok, ik ben om. Maar wat houdt impactmanagement precies in?
Op een efficiënte manier zoveel mogelijk positieve effecten realiseren, dat is het doel van impactmanagement. De kern is een heldere impactstrategie, waarin je uitwerkt welk probleem je oplost en voor wie jij het meeste verschil maakt. Met een gedegen impactmeting kun je vervolgens zichtbaar maken welke effecten je met je activiteiten daadwerkelijk teweegbrengt. De resultaten van je impactmeting vormen waardevolle input voor communicatie en rapportage.

Door de impactinformatie op duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare manier bij te houden kun je goed volgen wat er verandert en trends ontdekken. Op die manier kun je doorlopend leren en sturen op maximale impact. Voor al deze processen bestaan praktische tools en best practices, die je als organisatie kunt gebruiken.

Wat levert het mijn organisatie op?
Heel simpel: meer impact! Dat is wat professioneel impactmanagement je oplevert. Omdat je voortdurend inzicht hebt in de effecten die je behaalt, weet je ook waar je verbeterpunten zitten en kun je daarop bijsturen.

De kans is groot dat dit je medewerkers nog gemotiveerder maakt. Het is namelijk enorm stimulerend om concreet te zien waar je met je werk aan bijdraagt en dat te zien groeien. En je vergroot de betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals financiers, klanten of de overheid. Omdat je helder kunt rapporteren over je impactresultaten kun je hen overtuigen van de waarde die je hebt.

Zelf impactmanager worden?
Ben je enthousiast en denk je dat jij de impactmanager van de toekomst kunt zijn in jouw organisatie? Kijk dan eens naar de opleiding tot impactmanager, een praktijkgerichte expertopleiding van een half jaar waarin je alle handvatten krijgt aangereikt om de impact van jouw organisatie te managen. In september gaan we van start met een nieuwe groep Impactmanagers. Aanmelden kan nu!

Meer weten?
In onze volgende blog laten we je met een concreet voorbeeld zien hoe een organisatie impactmanagement toepast en wat dit haar oplevert. Houd onze website in de gaten voor komende publicaties.

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

16-05-2022     News
Samen meer impact

We hebben super leuk nieuws!

We gaan een mooie en spannende stap zetten en onze dienstverlening verdiepen en verbreden. Na meer dan 12 jaar Avance Impact gaan wij onderdeel uitmaken van de sustainability en impact praktijk van het internationale accountants- en advies bureau Grant Thornton. Sinzer is al sinds 2019 onderdeel van dit kantoor. Naast Avance zal ook Wolfs Company zich aansluiten. We bundelen onze krachten om zo nog veel meer te kunnen bijdragen aan de transitie richting een eerlijkere en duurzamere samenleving. Je leest er alles over in het persbericht.



24-02-2022     Interview
Resultaatfinanciering, hoe doe je dat? Leer van de BOF case study!

Jacoline Plomp en Tim de Wilde zijn binnen Avance de experts op het gebied van resultaatfinanciering. In opdracht van de European Investment Advisory Hub (EIAH) schreven zij een – net gepubliceerde – case study over de ervaringen bij een bijzonder Nederlands fonds, namelijk het Brabant Outcomes Fund. In dit blog ga ik met hen in gesprek over het belang van de studie, de grootste lessen die zij leerden en over advies dat zij hebben voor partijen die zelf aan de slag willen met resultaatfinanciering.

Laura van Olst


16-09-2021     Blog
Michal over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit tweede interview is met Michal Ragowan, zij werkt bij de Gemeente Den Haag als Organisatieadviseur. Lees gauw verder!

Laura van Olst


09-09-2021     Blog
Myra over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit eerste interview is met Myra Groenink van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Lees gauw verder!

Laura van Olst


23-09-2021     Blog
Renée over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit derde interview is met Renée Gunst, zij werkt bij de Gemeente Utrecht. Lees gauw verder!

Laura van Olst


24-08-2021     Blog
Maak meer verschil met jouw organisatie - start met deze 4 vragen!

Veel organisaties die meer zicht willen hebben op hun impact denken al gauw aan een impactmeting. Een belangrijke stap, want door impact te meten kun je uiteindelijk beter je claims onderbouwen, je werknemers motiveren en uiteindelijk ook beter sturen op maximale impact*. Maar meten kan intensief en lastig zijn, dus ben je daar (nog) niet aan toe? Ook dan kun je beginnen met sturen op impact. Begin dan bij het aanscherpen van je strategie, aan de hand van de volgende vier vragen.

Anne de Vries


24-02-2021     Blog
Drie goede redenen om je impact te meten

Steeds meer organisaties maken de transitie naar sturen op impact in alles wat ze doen, in plaats van alleen rapporteren op activiteiten en bereikcijfers. Het meten van die impact hoort daar natuurlijk bij. Net als dat je je financiën bijhoudt en sturingsinformatie voor je HR management gebruikt. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Of vraag je je af waarom je het ook alweer doet? Wij geven je drie goede redenen waarom je zou moeten inzetten op impact meten.

Laura van Olst (i.s.m. Simone de Wit voor casus)


06-05-2021     Blog
Impact denken en doen, hoe krijg je ze mee?

De groep organisaties die stuurt op impact wordt steeds groter. Dit betekent ook dat er steeds meer sprake is van gedeelde dilemma’s en uitdagingen. In deze blog behandelen we één van die veelgehoorde uitdagingen: hoe krijg je mensen mee in jouw organisatie in het impact denken en doen? We delen een viertal praktische tips om jouw aanpak voor impactmanagement van de grond te krijgen.

Robert Zwiers


17-02-2021     Blog
Maximale impact als hoogste doel! Toch?

De plek van sturen op impact in geloofsorganisaties

In mijn werk als impact consultant kom ik veel in aanraking met organisaties met een sociale missie. Deze organisaties sturen op een zo groot en mooi mogelijk resultaat. Dit betekent dat er keuzes worden gemaakt die niet het meest winstgevend zijn of het makkelijkst te bereiken zijn, of het beste voor de klant. Want het draait om Impact met een hoofdletter: zo’n groot mogelijk en duurzaam verschil maken. En al het andere is daaraan ondergeschikt.

Toch?

Joanne Pieterse