blog

Impact denken en doen, hoe krijg je ze mee?

06-05-2021     Blog
Auteur Robert Zwiers
Senior Impact Specialist

De groep organisaties die stuurt op impact wordt steeds groter. Dit betekent ook dat er steeds meer sprake is van gedeelde dilemma’s en uitdagingen. In deze blog behandelen we één van die veelgehoorde uitdagingen: hoe krijg je mensen mee in jouw organisatie in het impact denken en doen? We delen een viertal praktische tips om jouw aanpak voor impactmanagement van de grond te krijgen.

Blog hoe krijg je ze mee

Tip 1: definieer succes

Een belangrijke vraag hierbij is hoe jouw organisatie succes definieert. Is dat geld verdienen of maatschappelijke impact maken? En welke keuzes maak je hier in? Kies je voor een goedkopere verpakking of een duurdere biologisch afbreekbare variant? Als je aan de slag wil met impact in jouw organisatie en mensen mee wil krijgen, is dit een belangrijke vraag om te stellen. Het kan ook heel motiverend zijn voor collega’s en managers om op dit niveau duidelijke keuzes te maken. Je geeft hiermee vorm aan je identiteit als organisatie.

Tip 2: schets een verleidelijk perspectief

Voor veel mensen is impact iets interessants maar wel onbekend terrein. En we hebben het al zo druk met z’n allen dus waarom nu ook nog aan de slag met sturen op impact? Doen we het nu niet goed dan?

Maak daarom aan de start helder waarom je meer zou moeten sturen op impact en wat dat oplevert. Een helder perspectief helpt daarbij: waar werk je naartoe en wat doen we dan als organisatie anders. En vooral; hoe helpt dat om nog meer verschil te maken in jouw werkveld? Bijvoorbeeld dat je door te focussen op lange termijn impact je meer duurzame resultaten kunt bereiken. Of met een goed onderbouwd verhaal aan stakeholders beter kunt uitleggen wat je doet en dat fondsenwerving kan helpen.

Probeer die ‘nieuwe’ organisatie ook visueel te maken. Werk je voor een organisatie die werkt aan circulaire bouw en stadsontwikkeling? Maak dan een sprong in de tijd en visualiseer hoe een straat eruitziet waar jullie effect hebben gehad. Als je kunt laten zien wat jouw aanpak oplevert en daar enthousiasme voor kunt creëren, ben je al een heel eind in het meekrijgen van je organisatie.

Tip 3: start waar de energie zit

Net zoals niet iedereen van vernieuwing houdt, kunnen ook organisaties behoudend zijn. Zie het dus niet als een probleem als je in eerste instantie maar een deel van je organisatie meekrijgt – dit is eerder regel dan uitzondering.

Doe er je voordeel mee en ga juist met deze enthousiastelingen verder: maak een coalition of the willing, een groep impactambassadeurs. Start bijvoorbeeld in een project of met een afdeling. Voer met hen bijvoorbeeld een eerste impactmeting uit. Deel samen de inzichten en lessen met de bredere organisatie en zoek vanuit daar de volgende groep mensen die enthousiast wordt. Zo benut je de energie die er is en kun je steeds meer mensen uit de organisatie op de impactgolf mee laten surfen.

Tip 4: maak het laagdrempelig en leuk

Zorg ervoor dat impactmanagement onderdeel wordt van je dagelijkse praktijk. Dus geen grote jaarlijkse brainstormsessie, maar liever een vast agendapunt tijdens het wekelijks teamoverleg. Zo zorg je ervoor dat impactmanagement natuurlijk onderdeel wordt van het werk en zo min mogelijk gezien wordt als iets extra’s. In het verlengde hiervan: vier de successen en beloon de bijdrages van je teamleden. Denk aan een wedstrijd voor het beste impactidee, betrokken medewerkers het woord geven in het jaarverslag en het uitwisselen van lessen tijdens een jaarlijkse feestelijke impact inspiratiesessie. Zo zorg je ervoor dat het team trots is op de resultaten en dat creëert draagvlak.

Hopelijk kunnen we je met deze tips op weg helpen om impactmanagement verder te integreren in je organisatie. En er volgt nog meer: in de volgende blog delen we nog eens vier tips. Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben of eens met ons willen sparren? Neem dan contact via robert@avance-impact.nl.

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

16-09-2021     Blog
Michal over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit tweede interview is met Michal Ragowan, zij werkt bij de Gemeente Den Haag als Organisatieadviseur. Lees gauw verder!

Laura van Olst


09-09-2021     Blog
Myra over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit eerste interview is met Myra Groenink van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Lees gauw verder!

Laura van Olst


23-09-2021     Blog
Renée over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit derde interview is met Renée Gunst, zij werkt bij de Gemeente Utrecht. Lees gauw verder!

Laura van Olst


24-08-2021     Blog
Maak meer verschil met jouw organisatie - start met deze 4 vragen!

Veel organisaties die meer zicht willen hebben op hun impact denken al gauw aan een impactmeting. Een belangrijke stap, want door impact te meten kun je uiteindelijk beter je claims onderbouwen, je werknemers motiveren en uiteindelijk ook beter sturen op maximale impact*. Maar meten kan intensief en lastig zijn, dus ben je daar (nog) niet aan toe? Ook dan kun je beginnen met sturen op impact. Begin dan bij het aanscherpen van je strategie, aan de hand van de volgende vier vragen.

Anne de Vries


24-02-2021     Blog
Drie goede redenen om je impact te meten

Steeds meer organisaties maken de transitie naar sturen op impact in alles wat ze doen, in plaats van alleen rapporteren op activiteiten en bereikcijfers. Het meten van die impact hoort daar natuurlijk bij. Net als dat je je financiën bijhoudt en sturingsinformatie voor je HR management gebruikt. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Of vraag je je af waarom je het ook alweer doet? Wij geven je drie goede redenen waarom je zou moeten inzetten op impact meten.

Laura van Olst (i.s.m. Simone de Wit voor casus)


06-05-2021     Blog
Impact denken en doen, hoe krijg je ze mee?

De groep organisaties die stuurt op impact wordt steeds groter. Dit betekent ook dat er steeds meer sprake is van gedeelde dilemma’s en uitdagingen. In deze blog behandelen we één van die veelgehoorde uitdagingen: hoe krijg je mensen mee in jouw organisatie in het impact denken en doen? We delen een viertal praktische tips om jouw aanpak voor impactmanagement van de grond te krijgen.

Robert Zwiers


17-02-2021     Blog
Maximale impact als hoogste doel! Toch?

De plek van sturen op impact in geloofsorganisaties

In mijn werk als impact consultant kom ik veel in aanraking met organisaties met een sociale missie. Deze organisaties sturen op een zo groot en mooi mogelijk resultaat. Dit betekent dat er keuzes worden gemaakt die niet het meest winstgevend zijn of het makkelijkst te bereiken zijn, of het beste voor de klant. Want het draait om Impact met een hoofdletter: zo’n groot mogelijk en duurzaam verschil maken. En al het andere is daaraan ondergeschikt.

Toch?

Joanne Pieterse


07-07-2021     Blog
Meer impact uit de beschikbare middelen? Tilburg bewijst dat het kan!

Veel gemeentes worstelen met het rond krijgen van hun begroting. Voor bepaalde maatschappelijke problemen kampen ze met grote tekorten. En de vraag die zij zich stellen is: hoe kan ik mijn geld zo inzetten dat ik zoveel mogelijk impact maak?

Linda Dominguez Alvarez


27-05-2021     Nieuws
Nieuw: onze e-learning 'Meer impact in 6 weken'!

Na hard werken is het zover: onze e-learning Meer impact in 6 weken wordt op 1 juni gelanceerd op onze Impact Campus! In het kort: in 6 modules en 6 weken leer je impact denken en doen, geheel in je eigen tijd. Het bijzondere aan deze e-learning is dat het een laagdrempelige kennismaking is met het impactvak.

Laura van Olst