blog

Drie goede redenen om je impact te meten

24-02-2021     Blog
Auteur Laura van Olst Laura van Olst (i.s.m. Simone de Wit voor casus)
Communicatie Manager

Steeds meer organisaties maken de transitie naar sturen op impact in alles wat ze doen, in plaats van alleen rapporteren op activiteiten en bereikcijfers. Het meten van die impact hoort daar natuurlijk bij. Net als dat je je financiën bijhoudt en sturingsinformatie voor je HR management gebruikt. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Of vraag je je af waarom je het ook alweer doet? Wij geven je drie goede redenen waarom je zou moeten inzetten op impact meten.

Om te weten wat je bereikt (en wat beter kan)

Je probeert het goede te doen en denkt dat je als organisatie een goede impact maakt. Maar weet je dat echt wel zeker? Door je impact in kaart te brengen en deze te meten kom je erachter wat je allemaal bereikt. Ook kom je erachter of je strategie goed is of dat je die moet bijstellen om echt een blijvend verschil te maken. Op die manier ga je voor een zo positief mogelijke impact en kun je met sturen op impact blijven leren en verbeteren.

Om claims te onderbouwen en communiceren

Met de data die je hebt verzameld kun je transparante informatie delen om mensen te overtuigen, je merk te versterken en je eventueel te onderscheiden van je concurrenten. Denk hierbij aan je financiers, klanten, overheden en media. Daarnaast geldt dat je risico’s beheert en voorkom je dat je met je mond vol tanden komt te staan als je complexe vragen krijgt van de pers over je toegevoegde waarde. Scepsis en negatieve publiciteit loop je zo uit de weg. Jij hebt je woordje klaar en hebt zicht op wat je teweegbrengt: je impact.

Om jezelf en je collega’s te motiveren

Impact meten draagt ook bij aan de motivatie van jezelf en alle medewerkers als duidelijk wordt dat er sprake is van positieve impact. Zo weet iedereen dat waar ze zich voor inzetten ook daadwerkelijk de wereld ten goede komt. Trotse collega’s zullen daarnaast de resultaten delen met de buitenwereld en nog meer als ‘ambassadeur’ fungeren.

                                                                                                      

Bron: GCA Facebook

Casus: impact meten als onderdeel van de strategie van de Gamechangers Academy

De oprichters van Gamechangers Academy (GCA) zijn het initiatief gestart om de sociaal economische emancipatie van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap te versnellen. De insteek is om als gemeenschap met een langetermijn visie te werken aan een sterkere onderwijspositie, wat de basis vormt voor een betere arbeidsmarktpositie. Dit leidt vervolgens tot minder werkloosheid, minder problemen in concentratiewijken, minder criminaliteit, minder radicalisering en een beter imago. Dat doen zij door jaarlijks een nieuwe generatie Marokkaans Nederlandse talenten te identificeren, te ontwikkelen maar vooral ook meteen effectief in te zetten om fact-based impact te hebben op de gemeenschap.

Ze kiezen elk jaar zo’n 15-20 deelnemers die door een leiderschapsprogramma gaan. Tijdens dit programma worden getalenteerde studenten uit de gemeenschap opgeleid tot Gamechanger: zij ontwikkelen kernvaardigheden als leiderschap, ondernemerschap en eigenaarschap verder en zetten zich in tijdens projecten voor Marokkaans-Nederlandse scholieren. Ze zijn de rolmodellen voor de gemeenschap en inspireren anderen om ook hun talenten verder te ontwikkelen en op een positieve manier bij te dragen aan de Nederlandse samenleving. In parallel zetten zij initiatieven op gericht op onderwijs om kwetsbare groepen (bv op basis- en middelbare school) te ondersteunen via training, coaching en begeleiding.

GCA was benieuwd wat de impact was van hun activiteiten op de Gamechangers en scholieren. Samen met Avance brachten ze in kaart hoe ze verandering wilden bereiken bij wie, in een verandertheorie. Dit deden zij samen met oud-deelnemers en trainers. Door het samen te doen kreeg GCA beter zicht op de eigen impactclaims en ontdekten waar belangrijke aannames zaten om te toetsen. Verder hielp het proces om draagvlak te creëren binnen het team over de aanpak van GCA en de missie waaraan de organisatie wil bijdragen.

In een volgende stap gingen we de verandertheorie onderbouwen door een eerste impactmeting onder de Gamechangers te doen. GCA zag een grote positieve verandering op o.a. professioneel netwerk en ontwikkeling van talenten en kernvaardigheden door het trainingsprogramma. Ook zagen zij een verbeterpunt: het toepassen van de geleerde vaardigheden was voor sommigen nog steeds best moeilijk. GCA besloot in het programma daar nog meer de aandacht op te richten. GCA voert nu jaarlijks een impactmeting uit om steeds beter zicht te hebben op hun maatschappelijke bijdrage en om te sturen op meer impact op de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap.

                                                                                                      

In het voorbeeld van de Gamechangers Academy zie je hoe alle bovengenoemde redenen naar voren komen. Genoeg redenen dus om aan de slag te gaan met (je eerste) impactmetingen!

Je impact meten begint bij het opstellen van een verandertheorie (Theory of Change). Wil je hiermee aan de slag? Of heb je andere vragen over het meten van je impact? Stuur dan een mailtje naar info@avance-impact.nl.

Deel dit blog op

Alle blogs

Zoekresultaten

16-05-2022     News
Samen meer impact

We hebben super leuk nieuws!

We gaan een mooie en spannende stap zetten en onze dienstverlening verdiepen en verbreden. Na meer dan 12 jaar Avance Impact gaan wij onderdeel uitmaken van de sustainability en impact praktijk van het internationale accountants- en advies bureau Grant Thornton. Sinzer is al sinds 2019 onderdeel van dit kantoor. Naast Avance zal ook Wolfs Company zich aansluiten. We bundelen onze krachten om zo nog veel meer te kunnen bijdragen aan de transitie richting een eerlijkere en duurzamere samenleving. Je leest er alles over in het persbericht.



24-02-2022     Interview
Resultaatfinanciering, hoe doe je dat? Leer van de BOF case study!

Jacoline Plomp en Tim de Wilde zijn binnen Avance de experts op het gebied van resultaatfinanciering. In opdracht van de European Investment Advisory Hub (EIAH) schreven zij een – net gepubliceerde – case study over de ervaringen bij een bijzonder Nederlands fonds, namelijk het Brabant Outcomes Fund. In dit blog ga ik met hen in gesprek over het belang van de studie, de grootste lessen die zij leerden en over advies dat zij hebben voor partijen die zelf aan de slag willen met resultaatfinanciering.

Laura van Olst


16-09-2021     Blog
Michal over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit tweede interview is met Michal Ragowan, zij werkt bij de Gemeente Den Haag als Organisatieadviseur. Lees gauw verder!

Laura van Olst


09-09-2021     Blog
Myra over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit eerste interview is met Myra Groenink van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Lees gauw verder!

Laura van Olst


23-09-2021     Blog
Renée over onze Opleiding Impactmanagement

In deze korte blogserie (van drie blogs in totaal) interviewen we drie alumni van onze Opleiding Impactmanagement. Wat inspireerde ze om meer in te zetten op impactmanagement? Hoe hebben ze de opleiding ervaren? Hoe brengen ze hun kennis nu in de praktijk? Dit derde interview is met Renée Gunst, zij werkt bij de Gemeente Utrecht. Lees gauw verder!

Laura van Olst


24-08-2021     Blog
Maak meer verschil met jouw organisatie - start met deze 4 vragen!

Veel organisaties die meer zicht willen hebben op hun impact denken al gauw aan een impactmeting. Een belangrijke stap, want door impact te meten kun je uiteindelijk beter je claims onderbouwen, je werknemers motiveren en uiteindelijk ook beter sturen op maximale impact*. Maar meten kan intensief en lastig zijn, dus ben je daar (nog) niet aan toe? Ook dan kun je beginnen met sturen op impact. Begin dan bij het aanscherpen van je strategie, aan de hand van de volgende vier vragen.

Anne de Vries


24-02-2021     Blog
Drie goede redenen om je impact te meten

Steeds meer organisaties maken de transitie naar sturen op impact in alles wat ze doen, in plaats van alleen rapporteren op activiteiten en bereikcijfers. Het meten van die impact hoort daar natuurlijk bij. Net als dat je je financiën bijhoudt en sturingsinformatie voor je HR management gebruikt. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Of vraag je je af waarom je het ook alweer doet? Wij geven je drie goede redenen waarom je zou moeten inzetten op impact meten.

Laura van Olst (i.s.m. Simone de Wit voor casus)


06-05-2021     Blog
Impact denken en doen, hoe krijg je ze mee?

De groep organisaties die stuurt op impact wordt steeds groter. Dit betekent ook dat er steeds meer sprake is van gedeelde dilemma’s en uitdagingen. In deze blog behandelen we één van die veelgehoorde uitdagingen: hoe krijg je mensen mee in jouw organisatie in het impact denken en doen? We delen een viertal praktische tips om jouw aanpak voor impactmanagement van de grond te krijgen.

Robert Zwiers


17-02-2021     Blog
Maximale impact als hoogste doel! Toch?

De plek van sturen op impact in geloofsorganisaties

In mijn werk als impact consultant kom ik veel in aanraking met organisaties met een sociale missie. Deze organisaties sturen op een zo groot en mooi mogelijk resultaat. Dit betekent dat er keuzes worden gemaakt die niet het meest winstgevend zijn of het makkelijkst te bereiken zijn, of het beste voor de klant. Want het draait om Impact met een hoofdletter: zo’n groot mogelijk en duurzaam verschil maken. En al het andere is daaraan ondergeschikt.

Toch?

Joanne Pieterse